wcafrika.reismee.nl

Op safari in Chobe en genieten van mosi-oa-tunya

Hallo allemaal,

We begrepen dat bij jullie de nazomer ook niet vervelend verloopt. Wij zijn aan het laatste deel van onze reis begonnen. Het gaat allemaal goed met ons en de malariapillen geven geen bijwerkingen meer.

Vrijdagmorgen zijn we weer de grens overgegaan van Botswana naar Namibië. Omdat er geen activiteiten gepland stonden vertrokken we pas om elf uur en ging alles op het gemakje. Heerlijk zo'n dag! Zaterdagmorgen vertrokken we richting Chobe. Jawel, we konden nu weer de grens over. Nog maar net onderweg kwamen we aan bij een ongeluk tussen een vrachtwagen en een buffel. Gevolg: vrachtwagen zoveel schade dat deze niet meer kon rijden en buffel dood. De buffel werd direct gestript zodat het vlees gebruikt kan worden. Zou dit in NL ook werken ipv afschieten? We mochten even kijken van onze reisleider, maar de politieagent dacht er anders over. Binnen twee minuten reden we dus alweer. Namibië hebben we nu echt achter ons gelaten en we verbleven nu weer in Botswana. Toen we net de grens hadden gepasseerd moest onze chauffeur stoppen voor overstekende giraffen. Op het moment dat hij weer door wilde rijden hoorde een aantal medereizigers achterin de bus een raar geluid. Onze reisleider en chauffeur stonden erg snel buiten en constateerde een lekke band bij de kar. Jawel, aan dezelfde kant als de vorige keer. Nu ging het allemaal stukken vlotter en tien minuten later reden we weer met het reservewiel richting onze accommodatie in Kasane. Hier sliepen we wederom in een grote luxe tent. Celeste was onderweg een beetje wagenziek geworden en kon daardoor niet mee met de boottocht laat in de middag. Wilco ging wel mee al ging deze boottocht ook op z'n Afrikaans. Toen we als groep aankwamen lag alles rondom het stuur en de motor open en was een monteur bezig (uiteraard op z'n gemakkie). Zelfs onze reisleider ging zich een beetje druk maken terwijl wij zaten te wachten. Een klein half uur later zaten we op een andere, kleinere maar veel snellere en wendbare boot. Achteraf waren we erg blij dat t zo gelopen was. Nu hebben we olifanten, krokodillen, nijlpaarden, apen, buffels en nog veel meer dieren vanaf slechts enkele meters gezien. Met als cadeau een supermooie zonsondergang op de Chobe rivier.

Zondagmorgen hebben we in alle vroegte een safari gemaakt in Chobe. Deze viel voor ons doen wat tegen, maar dat krijg je na zoveel prachtige indrukken afgelopen weken. Een groep olifanten op nog geen twintig meter afstand is dan niet meer de moeite waard om voor te stoppen. Na de safari gingen we direct naar de grens met Zimbabwe om daar een met de hand geschreven visum te halen. Iedereen mocht door en we lieten Botswana achter ons. We waren nog maar net in Zimbabwe toen we een politiecontrole tegenkwamen. Dit leverde een boete op vanwege de geweldige staat van ons karretje. De foto zal volgend jaar ongetwijfeld in de brochure staan van koning aap:p Rond de lunch kwamen we aan Victoria Falls. De middag bestond vooral uit relaxen vanwege het warme weer. Daarbij was bijna alles gesloten, omdat het hier ook gewoon zondag was. 'S avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje met live bandje (met dank aan de Lonely Planet).

Vrij vroeg ging de wekker de volgende dag. Een bezoek aan de Victoria Watervallen stond op ons programma. Omdat we niet de enige waren uit de groep werd onze eigen bus ingezet als vervoer. Dat scheelt weer een taxiritje. Bij de watervallen heb je een circa 1,5km lange wandelroute met 16 uitkijkpunten. Ondanks dat de waterval op dit moment bijna op z'n kleinst is, door het droge weer, blijft het schitterend om te zien. Wat een berg water klettert daar naar beneden. Ze noemen de watervallen hier ook wel MOSI-OA-TUNYA. Dit betekent "de rook die dondert". Dit duidt op de nevelvorming die te zien is rondom de waterval. Na ons bezoek aan een van de zeven wereldwonderen zijn we rustig richting het hotel gelopen. Onderweg stikt het van de straatverkopers en craft markets, erg grappig om daar wat mee te dollen. Met dit weer is een verkoelend drankje op het terras trouwens geen overbodige luxe. Na de lunch waren we weer bij ons hotel.

Morgen, dinsdag, vertrekken we weer en begint het laatste deel van onze reis in Zuidelijk Afrika. We overnachten nog in Bulawayo (2x), Thsipise, Pretoria en Johannesburg. Komende zondag vliegen we alweer richting Mauritius.

groetjes

opa andeweg

Hoi jongelui,
Na al die belevenissen in de bush weer terug naar de
bewoonde wereld en de begeerde rustperiode op een
eiland,echt wel iets voor de oudere jeugd,als laatste nog
een groet uit het lieverlee killer wordend vaderland.
hart.groeten opa en oma andeweg

NRV Holiday