wcafrika.reismee.nl

Onze laatste week vakantie @Mauritius

Na een nacht met veel regen en onweer vertrokken we zondagmorgen om 6uur richting het vliegveld. Inmiddels waren de wolken weggetrokken en vlogen we met een strakblauwe lucht richting Mauritius. Halverwege de middag stonden we op het vliegveld van dit eiland. Onderweg richting ons hotel vertelde onze chauffeur het een en ander over Mauritius. Onderweg veranderde onze voorstelling van het eiland behoorlijk. Hoe denkt u dat Mauritius eruit ziet? Wij dachten zon, witte stranden en een blauwe zee. En natuurlijk vrij plat met wat palmbomen. Dat is dus niet zo! Mauritius is een erg groen heuvelachtig eiland. Het deed ons een beetje denken aan Sri Lanka. In het zuidwesten is het eigenlijk zo goed als altijd bewolkt en regent het vrij regelmatig. Hierdoor is het wel mooi groen. Zo'n 70% van de landbouw bestaat uit velden voor de suikerindustrie. Iets wat tientallen jaren geleden door de Nederlanders is opgezet hier. Rondom het groene gebied liggen vijf grote plaatsen, waaronder de hoofdstad Port Louis. Ons hotel ligt in het toeristische noordwesten. Als je het wilt opzoeken: Le Récif hotel nabij Pointe aux Pigments. De reden dat hier de meeste hotel gebouwd zijn komt omdat het hier wel zonnig is. De wolken worden door de heuvels tegengehouden waardoor het noorden over het algemeen vrij zonnig is. Maar ook hier komen wolken voorbij drijven hoor. Dit is wel lekker, dan brandt die zon niet zo hard. Onze hotelkamer ligt een kleine 15 meter van de zee waar je direct kunt gaan snorkelen, prachtig! En de temperatuur? Die varieert tussen de 25 en 35 graden ongeveer.

Na een relaxte dag maandag zijn we dinsdag op pad gegaan met een speedboot. De dag begon met het spotten van dolfijnen en zo dicht mogelijk erbij in het water springen zodat je een stukje met ze kon meezwemmen. Nu zijn deze dolfijnen de toeristen wel gewend en zwemmen ze om ons te pesten vlak boven de bodem op zo'n 15 meter diepte. Af en toe komen ze even boven en dan moet je dus proberen in het water te liggen op de juiste plek. Dat is ons twee keer gelukt. Wat een gaaf gezicht als je die dieren op 5 meter afstand ziet zwemmen. Overigens lagen we om half negen al in het water, omdat de dolfijnen alleen in de ochtend zo dicht bij de kust zitten. We zaten met 12 andere toeristen aan boord waarvan de helft Chinees (of ergens uit die hoek). Het was voor de Europese toeristen een extra attractie om deze mensen te zien "zwemmen". Voor de meeste van hen was een duikbril en snorkel nieuw, wat hilarische momenten opleverde. Na de dolfijnen konden we een stuk verderop snorkelen. Rond elf uur waren we bij "crystal rock". Dit is een stuk rots die uit het water steekt en een naam heeft gekregen voor de toeristen denken wij :p Vervolgens hebben we genoten van een heerlijke barbecue op Ile aux Bénitiers. Een klein eilandje ten westen van Mauritus. Na het middageten konden we genieten van het onderwaterleven met onze duikbril en snorkel. Na een volle dag op de boot waren we allebei een beetje verbrandt, ondanks het vele insmeren.

Woensdag was weer een relaxte dag. Nadat we ons bijna hadden verslapen voor het ontbijt hebben we lekker gechild rondom het hotel. Eten en drinken doe je niet voor je lol bij hotels. Voor een liter water betaal je al twee euro, terwijl het in de supermarkt 50 cent kost voor twee liter. U begrijpt vast wel dat je veel toeristen ziet sjouwen met boodschappen. Het avondeten is hier in hoofdlijnen gebaseerd op vis, kip en rijst en smaakt allemaal erg goed.

Voor de donderdag hadden we een dagexcursie naar het zuidwesten van Mauritius. We werden om kwart over zeven opgehaald door onze chauffeur/ gids. We hadden voor de hele dag onze eigen gids en privé auto geboekt, heerlijk! We werden eerst gedropt in het Casela park waar je van alles kunt doen met dieren. Je kan ze eigenlijk allemaal voeren en hun hoofdattractie is lopen met leeuwen. Zie het als een kinderboerderij met wat dierentuin dieren. Daar kwamen wij helemaal niet voor, wij gingen quad rijden! We waren net wat te laat (door de spits :p), waardoor de rest van de groep al vertrokken was. Wij werden een half uur later opgepikt en reden richting de groep. Dit was een grote groep Chinezen die voor elk beestje stopten en alleen maar op de vlakke hoofdweg durfde te rijden. De man die ons naar de groep toe reed was de beroerdste niet en reed alleen met ons verder. Hij probeerde een stukje off road te rijden. Toen hij merkten dat wij niet geïnteresseerd waren in de half tamme herten, zebra's en struisvogels (we zijn een beetje teveel verwend laatste weken) gingen we al snel het park uit op weg naar een berg. Daar kon je alleen maar off road rijden. Wat hebben wij genoten van het uitzicht en het rijden. Ergens ver onder ons zagen we de groep Chinezen keurig netjes doorrijden over de vlakke weg. Onder de blubber kwamen we terug bij onze gids en reden we richting Curepipe. Deze plaats staat bekend om z'n kasjmier, juwelen en handgemaakte model boten. Uiteraard hebben we de plaatselijke winkeltjes en fabriekjes even van binnen gekeken. De gids vertelde onderweg een hoop dingen over het land en we hebben bijna elke vruchtsoort zien groeien aan een boom, struik of in de grond. Een vulkaankrater leverde ons naast een nat pak weinig spektakel op. Door de regen was het uitzicht weg en werden wij voor de tweede keer vandaag nat. De eerst keer gebeurde dit toen we net op de quad zaten. Voor de lunch dropte hij ons bij een restaurant. Op de kaart stonden prijzen van boven de 20 euro per persoon dus nog geen twee minuten later stonden we weer buiten. Opmerkelijk is dat de prijs direct met de helft zakte toen de bediendes enigszins beduusd achter ons aanrende. We bedankte voor de 10 euro kostende tosti en vroegen onze gids door te rijden. Vervolgens stopte hij bij een omgebouwde bouwkeet langs de weg. Hier hebben we heerlijk gegeten voor in totaal minder dan 4 euro. Na het eten stonden we samen te lachen bij een volgens de gids prachtige waterval. De waterval was mooi hoor, maar viel in het niets bij de Victoria watervallen waar we anderhalve week nog bij stonden. Hierna reden we door naar het zogenoemde 7-color zand. Een klein aantal zandduinen, in u raad het al, zeven verschillende kleuren. Dit komt door de verschillende metalen in het zand. Na deze bijzondere plek reden we door naar een rumfabriekje. Na een korte rondleiding kregen we maar liefst 7 rumshots om te proeven. Onze dag kon niet meer stuk, alles wat de gids hierna zei hebben we als waar aangenomen :p Toen we bij een uitkijkpunt stopte viel een heilige aap ons aan. Ja apen zijn hier heilig, maar Wilco is geen Hindu en draaide de rollen dan ook snel om. Dag aap! Aan het einde van de dag zijn we langs wat Hindu plaatsen gereden. Tempels of beelden, het maakte onze gids niet uit. Hij sprak er als Hindu zijnde vol passie over, erg interessant. Rond half zeven waren we weer terug bij ons hotel na een zeer geslaagde dag ondanks de vele regen. Overigens hebben we deze avond Celeste d'r verjaardag alvast gevierd. Vanuit het niets verscheen er een taart met kaars op tafel gevolgd door de woorden: "Happy Birthday". Wat keek die bediende beteuterd zeg toen hij erachter kwam dat hij bij de verkeerde tafel stond.

Vandaag hopen we te gaan duiken. We vertrekken zo richting de duikschool. Zaterdag gaan we Port Louis verkennen en dan zit het er alweer op. Zondagavond stappen we in het vliegtuig en hopen we via Parijs rond half elf weer in Nederland aan te komen. Wij hebben enorm genoten van onze vakantie. We vonden jullie reacties leuk om te lezen. Hopelijk hebben jullie nu ook een beetje een beeld van de plaatsen die wij bezocht hebben.

En om af te sluiten met de plaatselijke taal:

Auw refwaar, o bjen toet!

marjanne

Hallo luitjes,het zal voor jullie afkicken worden straks weer thuis,maar een met een geweldige reiservaring en vele foto,s rijker.Het is echt bijzonder wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben.Geniet nog even.Tot maandag

Gerben

Prachtig verhaal weer! :)
Veel plezier nog de laatste dagen, het duiken schijnt daar nogal de moeite waard te zijn

Elvira

Ook wij hebben weer mogen meegenieten van jullie avontuurlijke reisverhalen en foto's. De berichtjes in de mail, dat er weer een verhaal en foto's op jullie blog stonden waren kleine kadootjes. Geniet van jullie laatste dagen op dat bijzondere continent en een goede reis terug!

NRV Holiday